Szkolny Budżet Partycypacyjny
Sztuka mała i duża – rozwijanie kreatywności i aktywności twórczej to hasło przewodnie tegorocznej, już 7, edycji Szkolnego Budżetu Partycypacyjnego. Czym jest sztuka? Jak można wyrażać siebie poprzez nią? W tym roku uczniowie będą mieli szansę zrealizować swoje pomysły związane z twórczością artystyczną, sztuką – jesteśmy bardzo ciekawi ich pomysłów!
Harmonogram Szkolnego Budżetu Partycypacyjnego 2023/2024
Zadanie | Termin |
Informacje o Szkolnym Budżecie Partycypacyjnym przekazywane przez wychowawców uczniom (lekcja wychowawcza)
|
23.10. – 17.11. |
Przygotowanie wniosków
|
do 01.12. |
Konsultacje dot. Przygotowanych wniosków z koordynatorkami | do końca listopada |
Składanie wniosków
|
od 06.12. do 13.12. |
Sprawdzanie wniosków
|
15.12. |
Poprawki
|
do 20.12. |
Informacja o zakwalifikowanych projektach
|
21.12. |
Nagrywanie filmików promocyjnych
|
03-10.01.2024 |
Promocja projektów
|
29.01.-09.02.2024 |
Promocja projektów- rezentacja projektów (filmy w klasach)
|
05-09.02.2024 |
Głosowanie
|
12-14.02.2024 |
Ogłoszenie wyników
|
16.02.2024 |
Realizacja projektów
|
Do końca kwietnia 2024 |
Dzień Samorządności- prezentacja
zrealizowanych projektów, wręczenie dyplomów
|
17.05 |
REGULAMIN PRZEPROWADZANIA BUDŻETU PARTYCYPACYJNEGO W SZKOLE PODSTAWOWEJ INTEGRACYJNEJ NR 339 IM. RAOULA WALLENBERGA W WARSZAWIE NA ROK SZKOLNY 2023/2024
Rozdział I
Postanowienia ogólne
- 1. 1. Szkolny Budżet Partycypacyjny jest przeprowadzany na terenie Szkoły Podstawowej Integracyjnej nr 339 w Warszawie.
- Szkolny Budżet Partycypacyjny ma na celu:
– zwiększenie wpływu uczniów na działalność szkoły,
– zwiększenie poczucia przynależności uczniów do społeczności szkolnej,
– nabycie przez uczniów umiejętności pozyskiwania środków na realizację swoich projektów,
– rozwijanie umiejętności prezentacji,
– rozwijanie umiejętności pozyskiwania sojuszników.
- Koordynatorkami SBP są pani Justyna Postek – psycholog szkolny i Magdalena Makuch- pedagog szkolny.
- Zespół do spraw Szkolnego Budżetu Partycypacyjnego Szkoły Podstawowej Integracyjnej nr 339 w Warszawie, zwany dalej Zespołem, w składzie: dyrektor szkoły, kierownik gospodarczy szkoły, psycholog szkolny, pedagog szkolny, opiekun samorządu uczniowskiego, przedstawiciel samorządu uczniowskiego weryfikuje projekty opisane we wnioskach pod kątem formalnym oraz kieruje wnioski do kolejnych etapów i czuwa nad realizacją zadań.
- Dyrektor szkoły w roku szkolnym 2023/2024 przeznacza 5000 zł na realizację projektów zgłoszonych przez uczniów szkoły i wybranych w głosowaniu. Kwota przeznaczona na realizację jednego zgłoszonego projektu wynosi maksymalnie 4500 zł.
- Projekty zgłoszone do Szkolnego Budżetu Partycypacyjnego w roku szkolnym 2023/2024
muszą podejmować tematykę dotyczącą rozwijania kreatywności i aktywności twórczej. Hasło przewodnie to „Sztuka mała i duża”.
- Zgłoszony projekt nie może wykraczać poza zakres zadań ujętych w budżecie Wydzielonego Rachunku Dochodów Własnych, który obejmuje:
– zakup wyposażenia wzbogacającego zasoby szkoły (np.: meble, tablice demonstracyjne),
– zakup pomocy dydaktycznych, w tym gier, zabawek i sprzętu sportowego,
– usługi związane z utrzymaniem terenu i budynku szkoły (np.: naprawy wszelkiego rodzaju, poprawa estetyki, malowanie, wymiana).
- Zamówienia mogą być realizowane wyłącznie w sklepach wystawiających faktury z odroczonym terminem płatności (14 dni), a płatność dokonywana jest przelewem. Należy zweryfikować możliwość wystawienia takiego dokumentu.
- Projekty mogą być realizowane przez wykonawców zewnętrznych lub przez uczniów szkoły.
- Efekty projektów muszą być ogólnodostępne dla chętnych uczniów szkoły.
- 2. Projekty, które zawierają treści uznawane powszechnie za obraźliwe lub które mogą być odebrane jako społecznie naganne, nie będą kierowane do kolejnych etapów.
- 3. Realizacja szkolnego budżetu partycypacyjnego obejmuje następujące etapy:
- Akcję informacyjną dotyczącą Szkolnego Budżetu Partycypacyjnego – prowadzona przez cały okres realizacji.
- Określenie szczegółowych zasad funkcjonowania Zespołu oraz przeprowadzania Szkolnego Budżetu Partycypacyjnego w Szkole Podstawowej Integracyjnej nr 339 w Warszawie – do 13 października 2023 roku.
- Spotkania informacyjne prowadzone w klasach przez wychowawców w terminie od 23 października do 17 listopada 2023 roku.
- Przygotowywanie wniosków w dniach 24 października – 01 grudnia 2023 roku.
- Konsultacje dotyczące przygotowanych wniosków oraz warsztaty z zakresu promocji projektów z koordynatorkami – do końca listopada 2023 roku.
- Składanie wniosków w dniach 06-13 grudnia 2023 roku do koordynatorek Szkolnego Budżetu Partycypacyjnego, pani Justyny Postek lub pani Magdaleny Makuch.
- Sprawdzenie wniosków przez Zespół w dniach 15 grudnia 2023 roku. W przypadku wystąpienia błędów formalnych lub w przypadku projektów niemożliwych do realizacji wnioskodawca zostanie poproszony o poprawienie wniosku do 20 grudnia i ponowne złożenie wniosku do koordynatorek.
- Poinformowanie wnioskodawców o zakwalifikowaniu projektów do następnego etapu – opublikowanie listy projektów i nadanie numeru – w dniu 21 grudnia 2023.
- Przygotowanie nagrań promocyjnych – w dniach 03 – 10 stycznia 2024.
- Promocja projektów – w dniach 29 stycznia – 09 lutego 2024.
- Prezentacja projektów dokonana przez wnioskodawców społeczności szkolnej – prezentacja filmów promocyjnych w klasach w dniach 05- 09 lutego 2024 roku.
- Głosowanie członków społeczności szkolnej – uczniów i pracowników szkoły, zwanych dalej społecznością szkolną – w dniach 12- 14 lutego 2024 roku. Karty do głosowania wydają i zbierają wychowawcy klas. Pracownicy szkoły głosują w sekretariacie szkoły.
- Ogłoszenie listy projektów do realizacji –16 lutego 2024 roku o godz. 12.00 – opublikowanie listy projektów do realizacji na tablicy ogłoszeń.
- Realizacja projektów – do końca kwietnia 2024 roku.
- Dzień Samorządności – zaprezentowanie zrealizowanych projektów społeczności szkolnej i wręczenie dyplomów – 17 maja 2024 roku.
Rozdział II
Określenie szczegółowych zasad przeprowadzania Szkolnego Budżetu Partycypacyjnego
- 4. 1. Wnioskodawcą projektu może być jeden uczeń lub grupa uczniów licząca nie więcej niż trzy osoby.
- W uzasadnionych wypadkach na prośbę wnioskodawców – uczniów klas młodszych- projekt może mieć swojego opiekuna. Opiekunem projektu może zostać każdy pracownik szkoły po wyrażeniu zgody.
- Wnioskodawca może złożyć jeden lub więcej projektów.
- Wnioskodawca do wniosku powinien dołączyć listę osób popierających projekt. Lista powinna zawierać podpisy minimum 10 osób ze społeczności szkolnej, w tym co najmniej 7 uczniów niebędących wnioskodawcami.
- Lista osób popierających projekt stanowi załącznik nr 1 do wniosku. Osoby popierające wniosek zobowiązane są do złożenia własnoręcznego podpisu na liście.
- 5. Konsultacje dotyczące przygotowanych wniosków są obowiązkowe i odbywać się będą po uzgodnieniu terminu z wychowawcą klasy bądź opiekunem projektu.
- 6. 1. Prezentacja projektów, w tym przygotowanie filmu promocyjnego oraz treści na Facebooka szkolnego, jest obowiązkowa.
- W wypadku gdy wnioskodawcą jest grupa uczniów, dopuszczalne jest, aby projekt prezentowała jedna osoba.
- Niezaprezentowanie projektu uniemożliwia przejście projektu do etapu głosowania.
- 7. 1. Promocja projektów jest obowiązkowa i powinna odbywać się na terenie szkoły w czasie wolnym od zajęć lekcyjnych.
- 8.1. Głosowanie odbywa się za pomocą karty do głosowania. Każda osoba uczestnicząca w głosowaniu głosuje tylko jeden raz.
- Na jednej karcie do głosowania można zaznaczyć kilka wybranych projektów i oddać na nie swój głos. Łączna kwota przeznaczona na ich realizację nie może przekraczać 5000 zł. Aby głos był ważny, podany warunek musi być spełniony.
- 8.1. Do realizacji przeznaczone zostaną projekty, które uzyskały największą liczbę głosów do wyczerpania ogólnej kwoty (5000 zł) przeznaczonej na realizację Szkolnego Budżetu Partycypacyjnego.
- W wypadku gdy koszt realizacji kolejnego wniosku, który uzyskał największą liczbę głosów, przekracza pozostałą kwotę, projekt za zgodą wnioskodawcy może być wykonany w ograniczonym zakresie. W wypadku braku zgody realizowany jest kolejny projekt.
- W sytuacji gdy kilka projektów uzyskało tę sama liczbę głosów, a pozostała kwota uniemożliwia realizację ich wszystkich, przeznaczone do realizacji projekty będą wyłonione w drodze losowania.