ZAPRASZAMY DO UDZIAŁU W REKRUTACJI
Szkoła Podstawowa Integracyjna nr 339 im. Raoula Wallenberga w Warszawie jest najstarszą w Warszawie szkołą integracyjną z dużym doświadczeniem w dziedzinie integracji. Idea ta jest naczelną zasadą organizacji pracy naszej szkoły. Wspieramy uczniów mających trudności w nauce, wspomagamy uczniów z niepełnosprawnościami, pomagamy rozwijać uzdolnienia i zainteresowania wszystkich uczniów. Potwierdzeniem efektywności pracy szkoły są uzyskane certyfikaty: Certyfikat Szkoły Wspierającej Uzdolnionych Wars i Sawa, Certyfikat Varsavianistycznej Szkoły, Certyfikat Akademii Nadwiślańskiej, Certyfikat Szkoły Przyjaznej Uczniom z Dysleksją, Certyfikat ukończenia modułu inżynieryjnego „Energia i Wiatr” w roku szkolnym 2014/2015, Certyfikat Szkoły Gotowej na TIK, Certyfikat Rządowego programu na lata 2014 – 2016 “Bezpieczna i przyjazna Szkoła”.
Nasza szkoła mieści się w przyjaznym dla uczniów budynku, otoczonym zielenią, bez barier architektonicznych, z wyjściem na pięknie zagospodarowane patio, plac zabaw i ogród.
Dużą wagę przywiązujemy do szkolnych tradycji. Każdego roku organizujemy uroczyste pasowanie na ucznia, Dzień Praw Dziecka, Święto Szkoły, seminaria naukowe, np. z okazji Dnia Ziemi wraz z konkursem fotograficznym im. Beaty Milewskiej – Kamińskiej „Moja przygoda z przyrodą”, Dzień Sportu. W szkole przyznawane jest stypendium im. Grzesia Hennela fundowane w każdym roku szkolnym przez Radę Szkoły Podstawowej Integracyjnej nr 339 (otrzymuje je uczeń, który pokonał własne słabości).
Jesteśmy szkołą bezpieczną. Dzieci uczą się w nielicznych, dwudziestoosobowych klasach, wychowawstwo pełni dwóch nauczycieli. Nadrzędną wartością, którą się kierujemy w pracy, jest drugi człowiek – jego potrzeby i wzajemna życzliwość. W Szkole Podstawowej Integracyjnej nr 339 uczy się 403 uczniów. W każdym oddziale klasowym zapewniamy pięć miejsc dla uczniów mających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Integracja w szkole polega na wspólnej zabawie i nauce uczniów z różnymi niepełnosprawnościami z pozostałymi uczniami. Integracja odbywa się na zajęciach lekcyjnych, zajęciach pozalekcyjnych, wyjściach i wyjazdach oraz podczas imprez klasowych, a także ogólnoszkolnych, takich jak Święto Szkoły, Dzień Sportu czy Piknik Rodzinny. Szkoła realizuje politykę ochrony dzieci przed krzywdzeniem.
Szkoła jest przystosowana do przyjęcia uczniów z niepełnosprawnościami. W szkole nie ma barier architektonicznych, do wszystkich wejść do budynku prowadzą schody i podjazdy dla osób poruszających się na wózkach; wewnątrz budynku działają dwie windy. Mamy gabinety specjalistyczne: salę rehabilitacyjną, salę do terapii integracji sensorycznej, gabinety pedagogów i psychologów, gabinety logopedyczne, gabinet terapii EEG Biofeedback, gabinet terapii uwagi słuchowej metodą Tomatisa. W szkole zatrudnieni są pedagodzy specjalni (w każdym oddziale pracuje nauczyciel wspomagający) oraz specjaliści: psychologowie, terapeuci pedagogiczni, neurologopedzi, fizjoterapeuci, terapeuci integracji sensorycznej, terapeuta EEG Biofeedback, terapeuci metody Tomatisa, ortooptyczki. W szkole są dwie sale do wyrażania emocji, z których pod opieką pedagogów korzystają uczniowie potrzebujący opanowania trudnych emocji w sprzyjających warunkach. Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi mają dostosowane formy i metody pracy na lekcji. Zapewniamy również opiekę medyczną pielęgniarki szkolnej wszystkim uczniom. Dzieci z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego objęte są zajęciami rewalidacyjnymi w wymiarze dwóch godzin tygodniowo oraz, zgodnie z potrzebami, pomocą psychologiczno –pedagogiczną. W szkole prowadzone są zajęcia rewalidacyjne: rewalidacja ruchowa (rehabilitacja), zajęcia rozwijające komunikacyjną funkcję mowy, stymulujące system językowy, usprawniające funkcje słuchowe, usprawniające funkcje wzrokowe, stymulujące funkcje poznawcze, usprawniające funkcje percepcyjno – motoryczne, rozwijające umiejętności społeczne, w tym umiejętności komunikacyjne, rozwijające integrację sensoryczną, usprawniające motorykę małą (terapię ręki w ujęciu fizjoterapeutycznym z elementami SI), rozwijające funkcje wzrokowe z elementami SI, stymulujące funkcje audio – psycholingwistyczne (terapia metodą Tomatisa), stymulujące rozwój koncentracji uwagi (terapia EEG Biofeedback) oraz zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
Wszyscy uczniowie zgodnie z potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi mogą być objęci pomocą psychologiczno – pedagogiczną. Prowadzone są zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze, korekcyjno – kompensacyjne, logopedyczne, rozwijające kompetencje emocjonalno – społeczne, zajęcia indywidualne z psychologiem lub pedagogiem, terapia integracji sensorycznej, terapia ręki w ujęciu fizjoterapeutycznym z elementami SI, zajęcia rozwijające funkcje wzrokowe z elementami SI, terapia EEG Biofeedback, terapia uwagi słuchowej metodą Tomatisa, zajęcia rozwijające uzdolnienia, zajęcia rozwijające umiejętności uczenia się.
Od 2002 roku specjaliści zatrudnieni w szkole współpracują, tworząc zespół diagnostyczno – terapeutyczny. W zebraniach mogą uczestniczyć nauczyciele oraz zaproszeni rodzice uczniów. Celem działania zespołu jest omawianie problemów edukacyjnych i wychowawczych oraz podejmowanie działań mających na celu ich rozwiązanie. Dzięki pracy zespołu możliwe jest wieloaspektowe omawianie zaobserwowanych trudności oraz planowanie i wdrażanie spójnych działań.
Szkoła dysponuje dobrze wyposażonymi pracowniami dydaktycznymi: biologiczną, chemiczną, fizyczną, geograficzną, informatyczną, plastyczną, językową, polonistyczną, artystyczną oraz muzyczną. Lekcje wychowania fizycznego odbywać się mogą w jednej z dwóch sal gimnastycznych, na boisku sportowym i na korcie tenisowym. Podczas zajęć wychowania fizycznego uczniowie od klasy czwartej uczą się, oprócz gier zespołowych i lekkiej atletyki, gry w tenisa ziemnego i tenisa stołowego.
Wszystkie sale przeznaczone dla najmłodszych uczniów są wyposażone w estetyczne meble (odpowiednie dla dzieci sześcioletnich i siedmioletnich), ciekawe pomoce dydaktyczne i zabawki. Ponadto w każdej klasie wydzielono miejsce do odpoczynku i zabawy. W każdej sali znajduje się kącik integracji sensorycznej. W roku szkolnym 2024/2025 planujemy otwarcie dwóch klas pierwszych integracyjnych i jednej klasy pierwszej specjalnej.
Kierujemy do uczniów bogatą ofertę zajęć pozalekcyjnych. Dla uczniów z klas I-III: koło szachowe, koło języka angielskiego, koło ekologiczne „Ekoludek”, koło naukowe Science – doświadczenia naukowe i trening twórczego myślenia, koło informatyczne „Kodowanie na dywanie”, koło recytatorsko-teatralne, koło matematyczne „W labiryntach matematyki” oraz zajęcia dla uczniów z klas IV-VIII: koło teatralne, koło geograficzne, koło historyczne, koło chemiczno-fizyczne, warsztaty przygotowujące do konkursów i olimpiad. Oferujemy naukę drugiego języka – języka hiszpańskiego – od piątej klasy. W szkole działa Szkolny Klub Sportowy i organizowane są zajęcia w ramach programu “Otwarte obiekty sportowe”.
Rozwijamy zdolności muzyczne uczniów. Nasz zespół wokalno – instrumentalny “Warszawskie Nutki” i szkolny chór „Jagody” zdobywają nagrody i wyróżnienia w konkursach regionalnych i ogólnopolskich.
Od kilku lat w naszej szkole organizujemy autorski Mokotowski Konkurs Matematyczny “W labiryntach matematyki”, którego celem jest rozwijanie zainteresowań matematycznych dzieci w młodszym wieku szkolnym oraz wyłonienie uczniów o wybitnych uzdolnieniach matematycznych. Konkurs cieszy się dużym powodzeniem wśród uczniów szkół mokotowskich
Szkoła promuje działania wolontaryjne i stale rozwija aktywność prospołeczną i samorządową uczniów. Szkolny Wolontariat skupia uczniów z klas IV-VIII. Z idei gotowości niesienia pomocy, poświęcenia siebie innym, której wzorem dla szkolnej społeczności jest Raoul Wallenberg – narodziła się idea szkolnego wolontariatu, który każdego roku od 30 lat rozszerza swoją działalność o nowe akcje uczniów, nowe inicjatywy sięgające poza Polskę i Europę. Powstał z chęci niesienia pomocy najbardziej potrzebującym. Wolontariat współpracuje z Katolicką Wspólnotą “Chleb Życia”, Hospicjum św. Krzyża, Fundacją Sue Ryder, włącza się w akcję WOŚP, wspiera schronisko dla bezdomnych zwierząt na Paluchu. Wolontariusze zostali trzykrotnie laureatami dzielnicowego konkursu „Ośmiu Wspaniałych” oraz laureatami XXII Stołecznej Edycji Samorządowego Konkursu Nastolatków. W szkole przyznawana jest “Nagroda Raoula Wallenberga” dla najlepszego wolontariusza.
Od roku szkolnego 2017/2018 uczniowie uczestniczą w Szkolnym Budżecie Partycypacyjnym, ucząc się przedsiębiorczości, współpracy, samorządności, sztuki prezentacji i odpowiedzialności. Od roku szkolnego 2020/2021 w szkole jest realizowany program „Uczeń mediatorem”, w ramach którego uczniowie uczą się współpracy, komunikacji empatycznej (NVC), różnych sposobów patrzenia na konflikt oraz zasad mediacji. Konflikty rozwiązujemy w oparciu o dialog prowadzony w Kręgach Naprawczych i stosując mediacje, aby potrzeby wszystkich stron zostały uwzględnione. Systemem sprawiedliwości w naszej szkole jest sprawiedliwość naprawcza. W szkole działa rzecznik praw uczniowskich. Uczniowie, nauczyciele i rodzice działają w grupie “Pomocowi Bezprzmocowi”, której celem jest przeciwdziałanie przemocy rówieśniczej.
Kierując się wskazówkami wielkiego pedagoga Janusza Korczaka uczymy się patrzeć na drugiego człowieka z intencją otwartości, ciekawości i akceptacji, uwzględniać uczucia i potrzeby drugiej strony przy jednoczesnej świadomości wagi własnych uczuć i potrzeb, wyrażać swoje uczucia oraz potrzeby w sposób nieraniący drugą stronę, odpowiednio reagować na słyszane komunikaty i czyny, i nie odbierać ich jako atak na własną osobę, prosić drugą osobę o rozmowę lub zmianę zachowania, poszukiwać rozwiązań konfliktów, które uwzględniają nas oraz rozmówcę.
W roku szkolnym 2022/2023 szkoła otrzymała wyróżnienie “Warszawskiej Nagrody Wychowawczej imienia Janusza Korczaka”, w roku szkolnym 2024/2025 zostaliśmy laureatami tej nagrody.
W szkole obowiązują zasady i procedury opisane w dokumentach: “Standardy Ochrony Małoletnich”, “Deklaracja przeciwdziałania przemocy rówieśniczej”, “Polityka ochrony dzieci przed krzywdzeniem” i “Model współpracy nauczycieli i rodziców”. Zapisy zawarte w tych dokumentach ułatwiają budowanie relacji opartej na zaufaniu, wzajemnym szacunku i odpowiedzialności za dobro dziecka. Rodzice uczniów, mając na celu wspieranie rozwoju inteligencji emocjonalnej dziecka, mogą uczestniczyć w “Akademii Rodziców” prowadzonej na terenie szkoły przez psychologów. W roku szkolnym 2019/2020 została utworzona przy szkole “Grupa Empatii” dla rodziców, nauczycieli i mieszkańców Warszawy ucząca się i praktykująca komunikację empatyczną opartą o Porozumienie bez Przemocy M. B. Rosenberga.
Szkolna świetlica zapewnia naszym uczniom opiekę, pomoc w nauce, organizuje zajęcia plastyczne, komputerowe, muzyczne, ruchowe, zajęcia piłki nożnej, tenisa stołowego, szachowe, origami. Starając się uatrakcyjnić dzieciom pobyt w świetlicy szkolnej, organizujemy występy teatrzyków, koncerty muzyczne, warsztaty tematyczne, imprezy okolicznościowe, zabawy dydaktyczne z wykorzystaniem języka angielskiego oraz zajęcia na szkolnym boisku i placu zabaw.
W trosce o bezpieczeństwo uczniów przebywających w świetlicy realizowane są cykliczne zajęcia tematyczne z zakresu bezpieczeństwa – spotkania z przedstawicielami Policji, Straży Miejskiej, Straży Pożarnej.
Szkolna świetlica współpracuje z Domem Lekarza Seniora, z wolontariuszami ze Społecznej Szkoły im. Gutenberga oraz ze świetlicami szkół mokotowskich. Efektem skutecznej działalności wychowawców świetlicy są nagrody i wyróżnienia otrzymywane przez naszych uczniów w licznych konkursach i zawodach sportowych.
Szkoła dysponuje dużą stołówką, w której uczniowie mogą zjeść dwudaniowy obiad przygotowywany na miejscu. Posiłki są dostosowane do potrzeb dzieci przebywających na dietach żywieniowych. Szczegółowe informacje na ten temat znajdują się na stronie internetowej ajenta – firmy MATIKA.
W szkole działa sklepik, w którym dzieci mogą zaopatrzyć się w kanapki, zdrowe przekąski i napoje oraz w niezbędne przybory szkolne.
Szkoła współpracuje z różnymi instytucjami – z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, z Fundacją Aktywnej Rehabilitacji, z Fundacją Sue Ryder (działalność charytatywna we współpracy z wolontariuszami Fundacji na rzecz dzieci z Malawi), z Towarzystwem Przyjaciół Warszawy, z Polskim Towarzystwem Turystyczno – Krajoznawczym, z Centrum Nauki Kopernik, z Politechniką Warszawską i innymi uczelniami wyższymi, z fundacją Esti Bona, z Fundacją „Przyszłość w nauce”. W szkole odbywają się zbiórki harcerzy i zuchów ze Szczepu 40. WDHiZ przy SPI 339.
Szkoła realizuje projekty patriotyczne, społeczne, naukowe, artystyczne, sportowe, rozwijające przedsiębiorczość, na przykład „Nie mógłbym postąpić inaczej” (R. Wallenberg) – seminarium naukowe, Szkolny Ogród Naukowy, “Żyj z klimatem”, „Rowerowy Maj”, „Sięgnij po więcej”.
Zapraszamy na Wirtualny Spacer po Naszej Szkole: https://www.spi339.waw.pl/wirtualny-spacer/ (prosimy skopiować link i skorzystać z przeglądarki).
ODDZIAŁ KLASY PIERWSZEJ SPECJALNEJ
W roku szkolnym 2024/2025 w Szkole Podstawowej Integracyjnej nr 339 planujemy otwarcie jednej klasy specjalnej.