„Pieśń szkolna”
tekst: Lidia Kumanek
muzyka: Małgorzata Izdebska
Dziś świat nas woła wiedzy skarbnicą
I każdy dzień przygodą nową jest.
Odważnie patrzę w nieznaną przyszłość,
Wzniosłe wartości wyznaczają cel.
Ref. Wiemy, co chcemy,
Wiemy, co chcemy,
Radości z bycia razem tu.
Mądrość i wiedze tutaj chłoniemy,
Nikt nie jest obcy, każdy swój.
Pokonać trudy złamać przeszkody,
To nie jest łatwe, także o tym wiesz.
Nie tylko trzeba pokonać schody,
Ale dojść nimi wszędzie, tam gdzie chcesz.
Ref. Wiemy, co chcemy….
Dotykam tylu pomocnych dłoni,
Siłę przyjaźni, poświęcenia znam.
Wiem, że me serce otwarte woli,
Gdy w nim szacunek dla każdego mam.
Ref. Wiemy, co chcemy….
Dotykasz tylu pomocnych dłoni,
Nierzadko sam podajesz silną dłoń.
Ten czuły uścisk radość wyzwoli,
Z przyjaźnią w sercu ruszaj w drogę swą.
Ślubowanie
„My, uczniowie Szkoły Podstawowej Integracyjnej nr 339 im. Raoula Wallenberga, ślubujemy:
– sumiennie wypełniać obowiązki ucznia i dbać o dobre imię szkoły – Ślubujemy
– pracować nad kształtowaniem swojego charakteru i rozwijać swoje zdolności – Ślubujemy
– szanować godność każdego człowieka, pomagać innym i okazywać życzliwość – Ślubujemy
– kochać Polskę – naszą Ojczyznę – Ślubujemy
– zgodnie współpracować w nauce i zabawie”- Ślubujemy
Uroczystość nadania sztandaru Szkole
Podstawowej Integracyjnej nr 339
im. Raoula Wallenberga
W Dniu Edukacji Narodowej odbyła się w naszej szkole uroczystość nadania Sztandaru. Była to wyjątkowa chwila w historii naszej szkoły, było to wzruszające i długo oczekiwane przez nas wydarzenie.
Sztandar, który ufundowała Rada Rodziców, nadał Szkole pan Rafał Miastowski, Burmistrz Dzielnicy Mokotów.
1 września 2020 r. nasza szkoła skończyła 29 lat i po raz pierwszy w jej historii, uczniowie złożyli ślubowanie na Sztandar Szkoły – na Sztandar, który jest od wieków symbolem tradycji, patriotyzmu, honoru, jedności i poświęcenia. Dla naszej społeczności szkolnej jest symbolem Polski, małej ojczyzny jaką jest szkoła i jej najbliższe otoczenie. Jest znakiem ludzi wyznających te same wartości, znakiem ludzi, których jednoczy ta sama kultura.
Historia naszej szkoły, losy jej absolwentów, osiągnięcia edukacyjne i społeczne uczniów, zaangażowanie grona pedagogicznego w tworzenie szkoły, w której życzliwość, szacunek, współpraca, odpowiedzialność i patriotyzm są najwyższymi wartościami – przekonało nas, że dzisiaj gotowi byliśmy na jego przyjęcie.
Gratulujemy rodzicom uczniów wybranym do pocztu sztandarowego.
W uroczystości uczestniczyli przedstawiciele Rady Pedagogicznej, Rady Rodziców, Rady Szkoły, uczniowie klas pierwszych oraz przedstawiciele uczniów z poszczególnych klas.
Jesteśmy dumni z uczniów pierwszej klasy, którzy odpowiedzialnie i aktywnie uczestniczyli w uroczystości, i z powagą oraz godnością iście rycerską odebrali pasowanie na Uczniów Szkoły Podstawowej Integracyjnej nr 339 im. Raoula Wallenberga w Warszawie.
Dzień14 października 2020 r. będzie bardzo ważny dla historii naszej szkoły, ponieważ od tego dnia szczycimy się posiadaniem sztandaru.
CREDO
Indywidualizm – tutaj każdy może być sobą, nie jest wyśmiewany ani krytykowany za swoja inność.
Nowoczesność naszego świata polega na tym, że my się nie wstydzimy pomagać innym, gdy tego potrzebują, chcemy budować świat bez barier, bez uprzedzeń, bez nienawiści do odmienności.
Tworzenie – w przyjaznej atmosferze tworzymy to, co chcemy i tak jak umiemy, bez lęku o to, ze ktoś źle nas oceni.
Egzamin dojrzałości – tym jest życie w szkole, codziennym sprawdzianem postaw społecznych i wrażliwości, próba, którą przechodzą ludzie sprawni w zetknięciu z niepełnosprawnymi.
Grawitacja – wszyscy chodzimy po jednej Ziemi, która każdego z nas przyciąga z taką samą siłą . Ziemia nie dzieli nas na sprawnych i niesprawnych, każdy ma takie samo prawo, aby na niej być i żyć w sposób normalny.
Rewolucja – która daje radość burzenie barier miedzy ludźmi, stwarzanie nowej rzeczywistości opartej na wzajemnej akceptacji, przyjaźni, poszanowaniu wszelkich różnic i poszukiwaniu podobieństw.
Arka – czyli szkoła, która chroni przed burzami świata zewnętrznego, pozwala znaleźć czas na dostrzeżenie odmienności i wyjątkowości każdego człowieka, uczy akceptacji siebie oraz innych.
Człowiek – to człowiek, nie ma znaczenia stopień jego sprawności intelektualnej czy fizycznej, wszyscy mamy takie same uczucia, potrzeby, lęki czy radości. Wszyscy potrzebujemy miłości.
Jedność – wszyscy jesteśmy razem, każdy dla każdego i wszyscy dla wszystkich, dogadujemy się i próbujemy sobie razem radzić z problemami.
Apel – przekraczaj swoje bariery każdego dnia. Zrób coś dobrego dla kogoś innego, ludzie nie mogą bez ludzi istnieć. Zobacz człowieka, a nie sprawnego inaczej. Z dumą bądź sobą – światu możesz dać tak wiele, tak wiele możesz otrzymać. Zintegruj się. jeśli zechcesz, możesz.
CEREMONIAŁ SZKOLNY
I POSTĘPOWANIE ZE SZTANDAREM
W SZKOLE PODSTAWOWEJ INTEGRACYJNEJ
NR 339
IM. RAOULA WALLENBERGA
W WARSZAWIE
Ceremoniał szkolny jest opisem przeprowadzenia uroczystości z udziałem sztandaru szkolnego i samej celebracji sztandaru. Stanowi integralną część z przyjętą tradycją szkolną i harmonogramem uroczystości i imprez szkolnych.
Sztandar Szkoły
- Sztandar dla społeczności szkolnej jest symbolem małej ojczyzny, jaka jest szkoła i jej najbliższe otoczenie. Uroczystości z udziałem sztandaru wymagają zachowania powagi, a przechowywanie, transport i przygotowanie sztandaru do prezentacji – właściwych postaw i jego poszanowania.
- Sztandar jest przechowywany na terenie szkoły w zamkniętej gablocie. W tej samej gablocie znajdują się insygnia pocztu sztandarowego.
- Płatem Sztandaru jest tkanina o wymiarach 90 X 90 cm barwy kremowej po stronie głównej, a barwy granatowej po stronie odwrotnej. Jeden bok płata jest przymocowany do drzewca. Boki płata, z wyjątkiem boku przytwierdzonego do drzewca, są obszyte złotymi frędzlami. Na głównej stronie sztandaru, czyli na awersie znajduje się logo naszej szkoły zaprojektowane przez uczennicę Annę Światłowską, które przedstawia symboliczną dłoń. Nad logo znajduje się napis w kolorze granatowym Szkoła Podstawowa Integracyjna nr 339 im. Raoula Wallenberga w Warszawie. Rewers sztandaru jest granatowy. Na tym tle umieszczono wizerunek Orła Białego wyhaftowany srebrną nicią, którego korona, dziób oraz szpony wyhaftowane zostały nicią złotą. Nad godłem państwowym na półokręgu widnieje napis: patriotyzm, honor, poświęcenie. Głowica sztandaru, wykonana z metalu w kolorze srebrnym, składa się z godła Rzeczypospolitej Polskiej, w którym wizerunek orła umieszczony jest na podstawie w formie puszki oraz tulei mocującej głowicę do drzewca. Drzewce sztandaru o średnicy 4 cm i długości 105 cm jest wykonane z drewna toczonego. Drzewce jest dwudzielne, połączone tuleją z metalu srebrnego.
- Skład pocztu sztandarowego powinien być wytypowany z uczniów klas ósmych i siódmych wyróżniających się w nauce, o nienagannej postawie i wzorowym zachowaniu w następującym składzie: dowódca pocztu, chorąży (sztandarowy) oraz asysta.
- Kandydatury składu pocztu sztandarowego są przedstawiane przez wychowawców klas oraz samorząd szkolny na czerwcowej radzie pedagogicznej i przez nią zatwierdzone.
- Kadencja pocztu trwa jeden rok (począwszy od przekazania w dniu uroczystego zakończenia roku szkolnego).
- Decyzją Rady Pedagogicznej uczniowie mogą być odwołani ze składu pocztu sztandarowego. W takim przypadku dokonuje się wyboru uzupełniającego.
- Chorąży i asysta powinni być ubrani odświętnie:
uczeń – chorąży – garnitur, ew. ciemne spodnie, biała koszula;
uczennica – biała bluzka i ciemna spódnica.
- Insygnia pocztu sztandarowego:
– biało-czerwone szarfy przewieszone przez prawe ramię, zwrócone kolorem białym w stronę kołnierza, spięte na lewym biodrze,
– białe rękawiczki.
Jeżeli poczet sztandarowy uczestniczy w uroczystościach pogrzebowych, sztandar należy udekorować kirem, czyli czarną wstęgą.
- Udział sztandaru w uroczystościach na terenie szkoły:
a. uroczyste rozpoczęcie roku szkolnego;
b. ślubowanie klas pierwszych;
c. rocznicowe obchody Święta szkoły;
d. uroczystości rocznicowe: Konstytucja 3 Maja i Święto Niepodległości;
e. uroczyste zakończenie roku szkolnego;
f. uroczystości niecykliczne.
11. Chwyty sztandaru:
– postawa „zasadnicza” – sztandar położony na trzewiku drzewca przy prawej nodze na wysokości czubka buta. Drzewce przytrzymywane prawą ręką na wysokości pasa. Lewa ręka jak w postawie zasadniczej;
– postawa „spocznij” – sztandar trzymany przy prawej nodze jak w postawie „zasadniczej”. Chorąży i asysta w postawie „spocznij”;
– postawa „na ramię” – chorąży prawą ręką (pomagając sobie lewą) kładzie drzewce na prawe ramię i trzyma je pod kątem 45° w stosunku do ramienia. Prawa ręka wyciągnięta wzdłuż drzewca;
– postawa „prezentuj” – z postawy „zasadniczej” chorąży podnosi sztandar prawą i lewą ręką pionowo do góry wzdłuż prawego ramienia (dłoń prawej ręki na wysokości barku). Następnie lewą ręką chwyta drzewiec sztandaru tuż pod prawą i opuszcza prawą rękę na całej jej długości, obejmując dolną część drzewca. Asysta w postawie „zasadniczej”;
– salutowanie sztandaru w miejscu – wykonuje się z postawy „prezentuj”. Chorąży robi zwrot w prawo skos z równoczesnym wysunięciem lewej nogi w przód na odległość jednej stopy i pochyla sztandar do przodu pod kątem 45°. Po czasie “salutowania” przenosi sztandar do postawy „prezentuj”. Poczet sztandarowy salutuje przy wykonywaniu hymnu państwowego i hymnów kościelnych, podczas opuszczania trumny do grobu, podczas ogłaszania minuty ciszy dla uczczenia czyjejś pamięci, podczas składania kwiatów, wieńców i zniczy przez wyznaczone delegacje, na polecenie wydane przez osobę kierującą uroczystością;
– salutowanie sztandarem w marszu z położenia „na ramię” w taki sam sposób jak przy salutowaniu w miejscu. Poczet sztandarowy wchodzi do kościoła i wychodzi po uroczystościach, trzymając sztandar z przodu w pozycji „salutuj” pod kątem 45°.
Komendy:
– „na prawo patrz” – pochyla sztandar,
– „baczność” – bierze sztandar na ramię.
12. Ceremoniał uroczystości szkolnych z udziałem sztandaru:
a. wprowadzenie sztandaru
L.p. |
Komendy |
Opis zachowania uczestników po komendzie |
Poczet sztandarowy |
Sztandar |
1. |
proszę o powstanie |
Uczestnicy powstają przed wprowadzeniem sztandaru |
przygotowanie do wyjścia |
– postawa „na ramię” |
2. |
„baczność” sztandar wprowadzić |
Uczestnicy w postawie |
– wprowadzenie sztandaru, – zatrzymanie na ustalonym miejscu |
– w postawie „na ramię w marszu”, – postawa „prezentuj” |
3. |
„do hymnu” |
jak wyżej |
postawa |
– postawa „salutowanie w miejscu” |
4. |
„po hymnie” |
uczestnicy w postawie |
spocznij |
– postawa „prezentuj”, – postawa „spocznij” |
5. |
można usiąść |
uczestnicy siadają |
spocznij |
– postawa „spocznij” |
b. wyprowadzenie sztandaru
L.p. |
Komendy |
Opis zachowania uczestników po komendzie |
Poczet sztandarowy |
Sztandar |
1. |
proszę o powstanie |
uczestnicy powstają przed wyprowadzeniem sztandaru |
spocznij |
postawa „spocznij” |
2. |
„baczność” sztandar wyprowadzić |
uczestnicy w postawie |
– postawa „zasadnicza”, – wyprowadzenie sztandaru |
postawa „zasadnicza” postawa „na ramię w marszu” |
3. |
„spocznij” |
uczestnicy siadają |
|
|
c. ceremoniał przekazania sztandaru
L.p. |
Komendy |
Opis zachowania uczestników |
Poczet sztandarowy |
Sztandar |
1. |
proszę wstać |
uczestnicy wstają |
postawa „spocznij” |
postawa „spocznij” |
2. |
poczet sztandarowy oraz nowy skład pocztu „do przekazania sztandaru – wystąp!” |
uczestnicy – postawa „zasadnicza”; nowy skład pocztu występuje i ustawia się z przodu sztandaru (naprzeciwko ustępującego składu pocztu) |
postawa |
– postawa „zasadnicza” – postawa „prezentuj” |
3. |
„baczność”- sztandar przekazać |
uczestnicy postawa |
dotychczasowa asysta przekazuje insygnia i ustawia się obok nowej asysty po lewej i prawej stronie |
– chorąży podaje sztandar jednej z asysty, – przekazuje szarfę potem rękawiczki, – następnie odbiera sztandar i przekazuje go nowemu chorążemu i mówi: „Przekazujemy Wam sztandar szkoły-symbol patriotyzmu i tradycji, noście go z dumą i honorem”, – sztandar w postawie „spocznij”. |
4. |
„baczność” ustępujący poczet odmaszerować „spocznij” |
uczestnicy w postawie „zasadniczej” nagradzają barwami ustępujący poczet, który przechodzi na wyznaczone miejsce |
postawa „zasadnicza”
postawa „spocznij” |
postawa „prezentuj”
postawa „spocznij” |
5. |
„baczność” – sztandar wyprowadzić |
postawa „zasadnicza” |
postawa „zasadnicza” wyprowadzenie sztandaru |
postawa „zasadnicza” postawa „na ramię w marszu” |
6. |
„spocznij” |
uczestnicy siadają |
|
|
d. ceremoniał ślubowania klas pierwszych
L.p. |
Komendy |
Opis sytuacyjny zachowania się uczestników |
Poczet sztandarowy |
Sztandar |
1. |
Proszę wstać |
uczestnicy wstają |
|
|
2. |
„baczność” sztandar wprowadzić |
uczestnicy w postawie „zasadniczej” |
wprowadzenie sztandaru, zatrzymanie na ustalonym miejscu |
– postawa „na ramię w marszu”, – postawa zasadnicza |
3. |
„do ślubowania” |
uczestnicy w postawie „zasadniczej” – ślubujący – kładą prawą rękę na sercu |
postawa „zasadnicza” |
– postawa „prezentuj”, – postawa „salutowanie w miejscu” |
4. |
„po ślubowaniu” |
uczestnicy „spocznij” ślubujący opuszczają rękę |
postawa „spocznij” |
– postawa „prezentuj” – postawa „zasadnicza” |
5. |
„baczność”- sztandar szkoły wyprowadzić |
uczestnicy postawa „zasadnicza” |
postawa „zasadnicza”
wyprowadzenie sztandaru |
– postawa „zasadnicza” – postawa „na ramię w marszu” |
6. |
„spocznij”
|
uczestnicy siadają |
|
|
Sztandar szkoły może brać udział w uroczystościach rocznicowych organizowanych przez administrację samorządową i państwową oraz w uroczystościach religijnych: Mszy Świętej, uroczystościach pogrzebowych i innych.
Pochylenie sztandaru pod kątem 45° do przodu w pozycji „Baczność” następuje podczas :
a. wciągania flagi państwowej na maszt;
b. ogłoszenia minuty ciszy dla uczczenia czyjejś pamięci;
c. każdego podniesienia Hostii w czasie Przemienienia, przed Komunią św. oraz w trakcie trzykrotnego podniesienia Monstrancji przy Wystawieniu Najświętszego Sakramentu;
d. opuszczania trumny do grobu;
e. składania wieńców, kwiatów i zniczy przez wyznaczone delegacje; na każde polecenie opuszczenia sztandaru wydane przez księdza lub inną przemawiającą osobę.
W przypadku gdy poczet sztandarowy uczestniczy w uroczystościach pogrzebowych lub ogłoszono żałobę narodową, sztandar powinien być ozdobiony czarnym kirem. Sposób udekorowania sztandaru kirem: wstążka czarnej materii zaczyna się w lewym górnym rogu, a kończy w odległości ¼ od dołu szerokości ( nie jest określona szerokość kiru). Wstążkę kiru przywiesza się w miejscu jego zamocowania na drzewcu od lewej górnej strony do prawej.
14. Udział sztandaru w uroczystościach odbywających się w świątyniach
Poczet sztandarowy zajmuje miejsce po prawej stronie prezbiterium frontem lub w pozycji bocznej do ołtarza.
Na sygnał dzwonka poprzedzającego wejście celebransa (celebransów) poczet przyjmuje postawę „baczność”, a po słowach: „Oto Słowo Pańskie – Chwała Tobie, Chryste” – pozycję „spocznij”.
Przed Podniesieniem po słowach: „(…) Ciałem i Krwią naszego Pana Jezusa Chrystusa” poczet przyjmuje pozycję „baczność”, a po opuszczeniu kielicha „spocznij”.
Przed Komunią świętą po trzecim powtórzeniu słów: „Baranku Boży (…)” poczet przyjmuje pozycję „baczność”, a po słowach: „Panie, nie jestem godzien…” pozycję „spocznij”.
Przed błogosławieństwem po słowach: „A teraz udzielę błogosławieństwa” poczet przyjmuje pozycję „baczność”, a po słowach: „Idźcie, Ofiara spełniona” poczet powraca do pozycji „spocznij”.
Jeśli po Mszy Świętej jest odgrywany lub śpiewany hymn „Boże coś Polskę” wówczas poczet sztandarowy przyjmuje postawę „baczność”, a chorąży oddaje salut sztandarem, po czym przyjmuje pozycję „spocznij”. W dalszej kolejności następuje wyprowadzenie sztandaru ze świątyni. Wszystkie komendy wydawane są przez dowódcę pocztu przyciszonym głosem.