BŁĘDNE STRATEGIE
Błędna strategia braku wiary
Jak zachowuje się dziecko, kiedy wchodzi w błędną strategię braku wiary:
- jest apatyczne, smutne,
- mówi, ze nie potrafi,
- zamyka się w sobie,
- szybko się zniechęca,
- nie podejmuje działań,
- mówi o sobie źle,
- nic nie robi.
Kiedy dziecko źle się czuje, to źle się zachowuje
W błędnej strategii braku wiary dziecko myśli: „Jestem beznadziejny, jestem niezdolny. Nie warto próbować, bo i tak mi się nie uda”.
Dwie postawy dorosłych, które wzmacniają błędną strategię u dziecka:
- Kiedy dorosły mówi: Przestań, umiesz to. Nie użalaj się nad sobą. Przeczytaj jeszcze raz polecenie. Weź się w garść.
- Wyręcza dziecko.
Dziecko swoim trudnym zachowaniem mówi nam: „Nie skreślaj mnie, pokaż mi krok po kroku” Jak pomóc dziecku wyjść z tej strategii:
- pokaż dziecku, że w nie wierzysz,
- przestań krytykować,
- chwal za choćby najmniejszą próbę działania,
- „zbliżaj się” do dziecka małymi krokami,
- skoncentruj się na zaletach,
- nie okazuj litości,
- nie poddawaj się,
- stwórz dziecku szansę odniesienia sukcesu,
- ucz umiejętności, pokazuj krok po kroku, cierpliwie, jak to zrobić,
- ciesz się z dzieckiem,
- wykorzystuj jego zainteresowania do budowania poczucia własnej wartości,
- zachęcaj, zachęcaj, zachęcaj…
Zadanie:
Wypisz imię dziecka (imiona dzieci), które wchodzą w błędną strategię braku wiary oraz wymień charakterystyczne zachowania dziecka dla tej błędnej strategii:
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Jak zazwyczaj reagujesz?
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Wypisz które propozycje z powyższych wybierasz tym tygodniu, żeby wyprowadzić dziecko z tej strategii:
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
Opr. Izabela Kubalska, na podst. Pozytywna Dyscyplina Jane Nelsen
Błędna strategia uwagi
Jak zachowuje się dziecko, kiedy wchodzi w błędną strategię uwagi:
Wchodzi w rolę błazna,
zaczepia innych,
przerywa,
nie daje porozmawiać,
jęczy, marudzi,
mówi nieodpowiednie słowa,
ciągle się zgłasza,
jest głośne,
wydaje z siebie dziwne dźwięki,
mówi nie umiem, ale tak naprawdę chce uwagi i czasu rodzica/ nauczyciela,
dziecko, które nosi krzykliwe stroje,
prowokuje zachowaniem innych,
wymyśla historie.
Kiedy dziecko źle się czuje, to źle się zachowuje
W błędnej strategii uwagi dziecko myśli: „Jestem ważny, lubiany, kiedy ktoś się mną
zajmuje, kiedy jestem specjalnie traktowany”.
Dwie postawy dorosłych, które wzmacniają błędną strategię u dziecka:
1. Kiedy dorosły mówi: Przestań, zostaw to, uspokój się, czy karanie- tutaj dziecko widzi, że
musi wzmocnić swoje zachowanie, żeby rodzic, nauczyciel wreszcie je zauważył.
2. Daję dziecku to, co chce, choć wcale nie mam na to ochoty- dziecko widzi, że tym
zachowaniem dostaje co chce i wzmacnia się w tym zachowaniu.
Dziecko swoim trudnym zachowaniem mówi nam:
„Zauważ mnie, zaangażuj mnie”
Jak pomóc dziecku wyjść z tej strategii:
pokaż dziecku, że je widzisz, słyszysz i umów się (jeśli masz na to przestrzeń, że
spędzicie później razem czas, najlepiej określ kiedy dokładnie i dotrzymaj słowa),
zaangażuj w coś dziecko, niech będzie Twoim pomocnikiem albo wyznacz mu zadanie,
ustal z dzieckiem i używaj niewerbalnych sygnałów,
ignoruj trudne zachowania,
unikaj specjalnego traktowania,
organizuj spotkania grupowe/klasowe,
angażuj dziecko w rozwiązywanie problemów,
posadź dziecko obok siebie, nawiąż z nim kontakt wzrokowy, pogłaskaj, dotknij,
powiedz: jesteś dla mnie ważny, lubię cię, kocham cię,
ustal i odwołuj się do planu dnia, planu lekcji.
Zadanie:
Wypisz imiona dzieci, które wchodzą w błędną strategię uwagi:
………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Oraz podkreśl, które propozycje z powyższych wybierasz tym tygodniu, żeby wyprowadzić
dziecko z tej strategii.
Materiał opracowała Izabela Kubalska
Błędna strategia Władzy
Jak zachowuje się dziecko, które wchodzi w błędną strategię Władzy:
- mówi „nie”,
- buntuje się,
- robi nam na przekór,
- mówi „nie zmusisz mnie”,
- obraża się, strzela focha,
- kłóci się z nami, walczy o władzę,
- „będzie tak jak ja chcę albo wcale”,
- Rządzi rodzeństwem, kolegami,
- Krytykuje,
- Wchodzi w rolę „prezesa”,
Kiedy dziecko źle się czuje, źle się zachowuje
Dziecko ma błędne przekonanie i myśli: „jestem ważny tylko wtedy, kiedy rządzę albo przynajmniej nie pozwolę tobie rządzić mną”.
Postawy rodzica/ nauczyciela, które utrwalają błędną strategię władzy u dziecka:
- Ok, to decyduj, niech będzie jak chcesz, choć nie pasuje mi to, albo mi się to nie podoba.
- O nie, nie ma mowy, nie będziesz mi tu rządzić. Ja ci pokażę kto tu rządzi.
Dziecko swoim trudnym zachowaniem mówi nam:
„Pozwól mi pomóc, pozwól mi o czymś zdecydować, daj mi wybór”
Jak pomóc dziecku wyjść z błędnej strategii władzy?
- Przekieruj do konstruktywnego wykorzystania władzy prosząc dziecko o pomoc- tam gdzie masz na to swoją wewnętrzną zgodę (zaangażuj dziecko w organizację czegoś, w planowanie popołudnia, w pomoc w kuchni czy innych czynnościach domowych, pomoc w poprowadzeniu zajęć, czy poprowadzeniu jakiejś części zajęć np. gimnastyki porannej)
- Daj ograniczony wybór: od czego zaczynasz ubieranie: od bluzy czy butów? Zdecyduj… czym będziesz bawił się jak wrócimy ze spaceru klockami czy autami?
- Nie walcz dzieckiem,
- Nie poddawaj się ulegając dziecku,
- Wycofaj się z konfliktu „Widzę, że zaczynamy toczyć walkę o władzę. Rozejdźmy się, ochłońmy, wróćmy do tej rozmowy później”,
- bądź życzliwy i stanowczy jednocześnie np. ”Widzę, że nie masz ochoty teraz robić tego zadania jednocześnie teraz się tym zajmujemy. Co masz ochotę zrobić jak skończysz zadanie? lub jak skończysz zadanie chcesz się przejść czy porysować? Zdecyduj.”
- pozwól by rządziły plany dnia i rytuały,
- nie mów, lecz działaj,
- zdecyduj, co Ty zrobisz i się tego trzymaj,
- wyjdź albo usiądź na chwilę, powiedz, że potrzebujesz ochłonąć, pooddychaj, skorzystaj z tej ściągawki, uspokój się- pozytywna przerwa,
- ustal rozsądne granice,
- zachęcaj,
- prowadź spotkania rodzinne/grupowe/klasowe,
- Przećwicz doprowadzanie umów i ustaleń do końca. „Widzę, że jesteś zniechęcony i nie chcesz robić tego jednocześnie kiedy zrobisz to zadanie będziesz mógł pobawić się, porysować czy wyjść tak jak ustaliliśmy. Ile minut zajmie Ci zrobienie tego zadania?”
Ćwiczenie:
Przypomnij się ostatnią sytuację, kiedy Twoje dziecko weszło w błędną strategię władzy w której sobie nie poradziłeś?
Co czułeś?
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Jak zareagowałeś?
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Jak myślisz co myślało dziecko? Jak dziecko zareagowało na Twoją reakcję?
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Czego z powyższych propozycji chcesz spróbować, kiedy Twoje dziecko wejdzie w błędną strategię władzy?
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Materiał opracowała Izabela Kubalska
Błędna strategia Zemsty
Jak zachowuje się dziecko, które wchodzi w błędną strategię zemsty:
– mści się;
– jest złośliwe;
– wyzywa innych;
– bije innych, jest agresywne;
– jest zazdrosne;
– mówi: nienawidzę Cię, jesteś głupia, jesteś najgorszą mamą na świecie, nie lubię cię, nie kocham cię, nie zaproszę cię na moje urodziny.
Kiedy dziecko źle się czuje, to źle się zachowuje
Dziecko ma błędne przekonanie i myśli:
„Czuję się zraniony, więc mam prawo ranić innych”.
Postawy rodzica/ nauczyciela, które utrwalają błędną strategię zemsty u dziecka:
- Nie życzę sobie, żebyś tak do mnie mówił.
- Ukażę Cię za to.
- Jak mogłeś mi to zrobić.
- Ja ci pokażę.
- Ulegam dziecku, daje mu to co chciało.
Dziecko swoim trudnym zachowaniem mówi nam:
„Cierpię i jestem zraniony. Zauważ i zaakceptuj moje uczucia
Jak pomóc dziecku wyjść z błędnej strategii zemsty?
- Zauważ i zaakceptuj uczucia dziecka
- Nie odbieraj zachowania dziecka osobiście- „jesteś głupia” nie jest o Tobie, tylko dziecko w nieumiejętny sposób pokazuje Ci że jest zranione
- Unikaj kary i odwetu, bo one potęgują agresję
- Buduj zaufanie np. uważnie słuchając dziecka, kiedy ze złością opowiada ci swoją wersję
- Podziel się swoimi uczuciami
- Przepraszaj i naprawiaj błędy- tam gdzie jest Twoja część winy
- Pokaż, że ci zależy
- Działaj bez słów
- Traktu wszystkich po równo
- Organizuj spotkania klasowe/rodzinne.
Ćwiczenie:
Zadanie:
Wypisz imię dziecka (imiona dzieci), które wchodzą w błędną strategię zemsty oraz wymień charakterystyczne zachowania dziecka dla tej błędnej strategii:
……………………………………………………………………………………………………………………………………………..
……………………………………………………………………………………………………………………………………………..
………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Jak zazwyczaj reagujesz?
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Wypisz które propozycje z powyższych wybierasz tym tygodniu, żeby wyprowadzić dziecko z tej strategii:
………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Opr. Izabela Kubalska, na podst. Pozytywna Dyscyplina Jane Nelsen